Table of Contents
Statische elektriciteit kan ontstaan bij geïsoleerd opgestelde geleiders of bij slechte geleiders (isolatoren). heftruck besturen. Wrijving, rotatie en/of stroming is er de oorzaak van dat deze voorwerpen elektrisch worden door opgeladen. De opgewekte lading kan op dat moment niet wegvloeien naar aarde. Zodra spanning hoog genoeg is en er een geleider in de nabijheid komt, kan overslag van lading plaatsvinden (vergelijk bliksem)
Dat is ook mogelijk bij stromende vloeistoffen door een leiding. Voorwaarde is dat tenminste één ‘partner’ slecht geleidend is. Bijvoorbeeld benzine, een slecht geleidende vloeistof die door een stalen leiding (goed geleidend) stroomt, kan statisch worden opgeladen. De meest voorkomende gevaarlijke situatie treedt op als een geaard voorwerp een geïsoleerd opgestelde, opgeladen en geleidend voorwerp nadert.
Dit gevaar kan alleen worden voorkomen door alle geleidende delen van een constructie met elkaar en ook met aarde door te verbinden. Dit leidt bijvoorbeeld tot een verplichting om metalen steigerconstructies te aarden (50 ton heftruck). Het gevaar van statische oplading bij verpompen kan eveneens door aarding worden beperkt. Bij het laden en lossen van tankauto’s moet daarom tevoren het tankgedeelte worden geaard
Verder wordt het lasproces ook gebruikt voor het oplassen van harde lagen om bepaalde baggerdelen te beschermen tegen te grote slijtage (trekkers). Lassen is het bij hoge opgewekte temperaturen verbinden van metaaldelen door versmelting op de contactplaatsen, onder eventuele toevoeging van bindmateriaal (heftruck draaicirkel). De smeltpunten van metaal en bindmetaal zijn bij lassen nagenoeg gelijk
De benodigde hitte kan worden opgewekt door verbranding (acetyleen/zuurstof) of door een elektrische vlamboog (continue overslag). Men spreekt respectievelijk van autogeen lassen en elektrisch lassen. N.B. Tijdens het lassen met een vlamboog wordt een temperatuur van minstens 6000oC bereikt en bij het autogeen lassen is dit circa 3000oC. Verwante processen aan het lassen zijn het plasma snijden, snijbranden en het gutsen.
Het toevoegmateriaal wordt apart, handmatig in het smeltbad toegevoegd. Het geheel omgeven door een inert gas. ElektrodenDe elektrode binnen het lasproces kan de volgende functies hebben: De elektrode wordt tijdens het proces verbruikt. kranen. heftruck opleider. Dat kunnen losse elektroden zijn of een elektrode in de vorm van een lasdraad bij continue draadtoevoer
De beklede elektrode bevat materialen die in de smelt een actieve rol spelen. Verder kan de bekleding ook specifieke stoffen bevatten. Een voorbeeld hiervan is een stof die van invloed is op de druppelvorming. Hierdoor kan men boven het hoofd lassen zonder last van druppels te hebben. De elektrode wordt tijdens het proces verbruikt.
Men heeft bij dit proces een aparte smeltelektrode nodig - heftruck 2.5 ton diesel. BeschermgasOm te voorkomen dat de las direct aan de lucht oxideert, wordt in bepaalde processen een inert beschermgas (IG) langs gevoerd (helium, argon). Als het gas ook nog een rol speelt, bijvoorbeeld een reducerend gas, spreekt men van een actief gas (AG)
.B. Het optreden van tocht is al gauw verstorend op het lasproces met een beschermgas. Meest gebruikte lasprocessen binnen de WaterbouwIn de Waterbouw worden verschillende lasprocessen gebruikt maar de meest gebruikte zijn toch wel het lassen met beklede elektrode en het MAG (CO2) lassen. new kids heftruck. Plasma snijdenDe basis van dit proces is een elektrische boog, die via een kleine boring in een mondstuk, tussen een elektrode en het werkstuk staat
Een en ander zorgt in de Waterbouw voor een toename van het gebruik van deze techniek. Tekening van plasmalucht-snijden Plasma gutsenGutsen kan ook met dezelfde techniek en heeft als voordeel dat er geen koolstof achterblijft dus veel minder slijpwerk na het gutsen. Het gutsen met deze techniek is ideaal voor reparatiewerkzaamheden (reparatie van scheuren etc.).
is het gutsen met koolstof elektrode (zie hieronder) nog steeds de meest efficiënte techniek - ruw terrein heftruck te koop. Gutsen is het thermisch frezen van materialen (metaaloppervlakken). Bij het gutsen wordt via een specifieke elektrode een vlamboog getrokken en als het materiaal vloeibaar is wordt dit weggeblazen met lucht. Het is vergelijkbaar met snijbranden tot een bepaalde diepte
N.B. voor specifieke reparatiewerkzaamheden (reparatie van scheuren etc.) kan men vaak beter de plasma gutstechniek gebruiken (zie hierboven). Onder autogeen lassen wordt verstaan het creëren van een lasvlam door verbranding van gassen waarbij een extreem hoge temperatuur wordt bereikt. Autogeen wil zeggen, dat er verder geen toevoeging of elektrodemateriaal aan te pas behoeft te komen.
Bij de verbranding van acetyleen in combinatie met zuurstof wordt een temperatuur van ca 3000oC bereikt. Met propaan kan ook worden gelast, maar worden minder hoge temperaturen bereikt (arbo heftruck). Het laatste proces is geschikt voor zachtere, lager smeltende metalen. In de Waterbouw wordt autogeen lassen bijna niet toegepast. Bulmor. Een variant van autogeen lassen is het snijbranden
In de Waterbouw wordt het snijbranden met gas (acetyleen) en zuurstof veelvuldig toegepast. N.B. Het snijbranden wordt momenteel voor een deel verdrongen door het plasma snijden (zie hierboven). Voor het dikkere plaatwerk (staalplaat > 4 cm) moet men echter nog altijd terugvallen op het snijbranden. Aan het lassen, snijbranden en gutsen van metalen zijn de volgende risico’s verbonden voor mens en milieu: Lasrook ([giftige] gassen en fijn stof);Denk bij (giftige) gassen aan gassen ontstaan uit bestanddelen van de bekleding, gebruikte gassen voor het lasproces en door ontledingen van bijvoorbeeld primers.
besloten ruimten; Brand, explosies en overige risico’s bij het werken nabij, aan of in besloten ruimten; Elektrische schokken en/of elektrocutie (elektrisch lassen); Vaste afvalstoffen (slakken, poeders, draadresten); Algemene en overige risico’s. De bovengenoemde items worden onder paragraaf 12.4.3. heftruck gif een voor een behandeld. De werkgever vermeldt in de bedrijfs/project risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) alle gevaren en risico's op het gebied van arbeidsomstandigheden voor de werknemers
De nog niet getroffen maatregelen worden opgenomen in het plan van aanpak. De detaillering van de RI&E is afhankelijk van de aard van het risico. De gevaren en risico’s m.b.t. “Lassen, snijden en gutsen” zijn hier ook in opgenomen. Het zal duidelijk zijn dat een aantal risico’s bij het lassen, snijden en gutsen afhankelijk zijn van de lokale omstandigheden.
Om te voorkomen dat men voor specifieke terugkerende omstandigheden (denk bij lassen bijvoorbeeld aan ventilatie op een specifieke manier in een bepaalde ruimte) elke keer opnieuw een RI&E opstelt is het te adviseren om deze zo te registreren dat ze direct beschikbaar zijn wanneer dezelfde omstandigheden zich weer voordoen (Pallettruck). laaddiagram heftruck. De arbeidshygiënische strategie is gebaseerd op een strenge volgorde van maatregelenWerkgevers moeten zorgen voor veilige en gezonde arbeidsomstandigheden van werknemers
Dat wordt een arbeidshygiënische strategie genoemd. Eerst de bron aanpakkenWerkgevers moeten volgens een arbeidshygiënische strategie de veiligheid en gezondheid van werknemers beschermen. De arbeidshygiënische strategie is een hiërarchisch stelsel van beheersmaatregelen voor risico’s. Hierbij wordt allereerst naar de bron van het probleem gekeken. Als daar niets aan kan worden gedaan, zijn andere maatregelen mogelijk.
3 Individuele maatregelen Als collectieve maatregelen niet kunnen of ook (nog) geen afdoende oplossing bieden, moet de werkgever individuele maatregelen nemen (heftruck motor elektrisch). Voorbeeld: het werk zo organiseren dat werknemers minder risico lopen (denk bijvoorbeeld aan taakroulatie). 4 Persoonlijke beschermingsmiddelen Als de bovenste drie maatregelen geen effect hebben, moet de werkgever de werknemer gratis persoonlijke beschermingsmiddelen verstrekken
Redelijkerwijs-principeDe maatregelen op de verschillende niveaus hebben nadrukkelijk een hiërarchische volgorde. De werkgever moet dus eerst de mogelijkheden op een hoger niveau onderzoeken voordat besloten wordt tot maatregelen uit een lager niveau. Het is alleen toegestaan een niveau te verlagen als daar goede redenen voor zijn (technische, uitvoerende en economische redenen).
Die afweging geldt voor elk niveau opnieuw (heftruck voor kind). Uitzonderingen hierop vormen risico's van carcinogenen en biologische agentia. Bij de laatstgenoemde groepen mag alleen een stap lager in de hiërarchie worden gedaan als een hogere maatregel technisch niet uitvoerbaar is. Economische oorzaken mogen voor deze twee groepen niet worden aangewend als reden voor een lager niveau van maatregel
Het is toegestaan verschillende maatregelen uit verschillende niveaus te combineren om risico's te verminderen. Bovenstaande is een strategie die algemeen toegepast dient te worden en geldt dus ook voor de hierna volgende risico’s m.b.t. lassen, snijden en gutsen. N.B.De basis van bovenstaande arbeidshygiënische strategie is vastgelegd in artikel 3 lid 1a en 1b van de Arbowet.
gevaarlijke stoffen. hijsbalk voor heftruck. RisicoLasrook betekent een direct gezondheidsgevaar voor de mens. Bepaalde bestanddelen van rook kunnen zelfs kankerverwekkend zijn. Bij overmatige blootstelling zal men last kunnen krijgen van metaaldampkoorts. Wat is lasrook precies? Bij laswerkzaamheden komen uit het smeltbad en de toevoegmaterialen, zoals elektrode, draad of poeder, deeltjes en gassen vrij
Tijdens het lasproces worden grove deeltjes veelal weggeslingerd als lasspatten. De fijne deeltjes blijven in de lucht zweven. Zij vormen de lasrook. Naast lasrook, die schadelijke metaaloxiden kan bevatten, kunnen ook gassen als stikstofoxiden ontstaan. Welke stoffen precies vrijkomen hangt af van het te lassen basismateriaal, het gebruikte lasproces en het lastoevoegmateriaal.
Vooral in de opstijgende rookpluim komen hoge concentraties lasrook voor. heftruck verkoop. Die pluim is trouwens altijd groter dan men met het oog kan zien. Samenstelling van lasrookDe samenstelling van lasrook is afhankelijk van: Werkstukmateriaal Lasproces Bekleding elektroden Toevoegmateriaal Gebruikte (bescherm)gas Oppervlak (coating of primer) Grootte van de lasrookdeeltjesDe lasrookdeeltjes hebben een diameter variërend van 0.01 tot 1000 micron
(Voor verdere informatie over fijn stof zie hoofdstuk 21.7 (smallegangtrucks). Rookdeeltjes kunnen toxisch of kankerverwekkend zijnDeeltjes kunnen toxisch of (verdacht) kankerverwekkend zijn. Dit gevaar treedt bijvoorbeeld op bij het lassen van roestvast staal, het RVS-lassen. RVS bevat chroom, dat als kankerverwekkend te boek staat. De grenswaarde voor lasrookDe grenswaarde voor lasrook is 1 milligram inhaleerbare stof per kubieke meter lucht voor een 8-urige werkdag (TGG 8 uur)
Kies, voor zover mogelijk, een proces en een lastoevoegmateriaal waarbij de lasser het minst wordt belast. Mogelijke aanvullende verbeteringen (denk hierbij o.a. aan een zodanige positie van het werkstuk dat de lasser de lasrookpluim die boven de las opstijgt kan vermijden). Het vooraf verwijderen van verontreinigingen. De op het te lassen metaal aanwezige verontreinigingen (bijvoorbeeld deklagen, olie, smeer, primer, e - heftruck gorinchem.d.) zoveel mogelijk voorafgaand aan het lassen verwijderen
Hierdoor wordt de blootstelling van de lasser beperkt. De voorkeur gaat uit naar bronafzuiging met afvoer naar buiten (zie verder verwijzing onder laatste opsommingspunt van deze paragraaf). Pas tijdens de werkzaamheden bij iedere proces-materiaalcombinatie in de werkruimte altijd ventilatie toe (zie verder verwijzing onder laatste opsommingspunt) - hoogwerkers. Waar mogelijk het beperken van de blootstellingsduur: deze kan onder andere worden beperkt door het inlassen van pauzes en wisselende taakpaketten
Zie ook opmerking hierover onder paragraaf 12.4.3.8. Bij bepaalde processen kan het nodig zijn om gebruik te maken van persoonlijke ademhalingsbeschermingsmiddelen. Hieronder vallen het filterend halfmasker/wegwerpmasker (FFP2) en de verse luchtkap of overdrukhelm. heftruck certificaat register. N.B. Onder verse luchtkap of ovedrukhelm worden alle laskappen verstaan waarbij lucht door middel van een pompje met filterunit (uitgerust met P2 of P3 filter) of via een externe luchttoevoer achter de laskap wordt geblazen
Zie verder verwijzing hieronder. Maatregelen via de “5xbeter” checklijst Met de invoering van de grenswaarde van 1 milligram inhaleerbare stof per kubieke meter lucht voor een 8-urige werkdag (TGG 8 uur) per 1 april 2010 is er nogal wat veranderd in de laswereld. Men zal er als werkgever en werknemer voor moeten zorgen dat men onder de bovengenoemde grenswaarde blijft hetgeen niet eenvoudig is.
De werkgeversorganisaties en vakbonden in de Metaalbewerking en Metalelektro hebben naar aanleiding van de verscherpte regels m.b.t. de grenswaarde van lasrook en het vervallen van de “Praktijkrichtlijn Lassen” een digitale oplossing bedacht om te controleren of men voldoet aan de nieuwe grenswaarde voor lasrook (heftruck batterij gebruiken als thuisbatterij). Deze oplossing, die loopt via een checklijst onder de naam “5 x Beter”, is onderdeel van de Arbocatalogus van de bovengenoemde werkgevers en werknemers organisatie
Men vult alleen gegevens in over de te gebruiken las- en snijprocessen en de omstandigheden waaronder de lasser(s) werken in een bepaalde situatie. Bij elk verbeterpunt wordt direct aangegeven welke maatregelen nodig zijn. heftruck zijwaarts rijden. Na het invoeren van alle gegevens krijgt men antwoord op de vraag of men wel of niet voldoet aan de grenswaarde van lasrook
Navigation
Latest Posts
Heftruck Wiki
Heftruck Vervoeren Aanhanger
No Risk Heftruck